Skab forandring for børn og unge
Ønsker du at skabe trivsel mellem børn og unge, og udvikle gode børnefællesskabet?
Vil du gerne blive bedre til at varetage den svære samtale med børn og unge
Lær et håndgribeligt og praksisnært redskab til arbejdet med trivsel i børnefællesskaber i skoler og institutioner.
Velkommen til et målrettet og let omsættelig kursus, hvor Systemisk Opstilling og Familieopstilling omsættes til arbejde med børn og unge for at skabe trivsel.
Datoer: 23. – 24. juni – tilmelding herunder
Læringsmålene er:
- Redskaber til børnesamtaler. Hvad er vigtigt, når du har samtaler med børn?
- Redskaber til at arbejde med børn i grupper.
- Konflikthåndtering. Hvordan håndterer du konflikter, så børn lærer at håndtere dem?
- Redskaber til samtaler med børn om svære livssituationer (skilsmisse, sorg/tab, jalousi, mobning etc.)
Støt børnefællesskaber i skole og institutioner med Systemisk Opstilling
Mange fagpersoner som har et ønske om at tale med børn om svære temaer opgiver ofte, da de ikke ved hvordan de skal gribe samtalen an.
Systemisk Opstilling i og med børnegrupper og klasser er en let og levende måde at arbejde i børnehøjde med børnenes trivsel og konkrete problemstillinger.
Metoden støtter barnet i eksistentielle temaer som identitet og tilhørsforhold: Hvem er jeg, hvor hører jeg til, og har jeg lov at være med. Samtidig med den legende tilgang understøttes ligeledes ’det fælles tredje’, som handler om at vi gør og kan noget sammen, som skaber synergi.
Opstilling i børnehøjde
Børn kan arbejde med metoden selv, når de via trygge fagpersoner har lært at bruge den. Ved hjælp af figurer opstilles forskellige konkrete situationer i barnets liv – sammen med barnet / gruppen – så scenariet ses udefra og eksternaliseres. På denne måde gøres svære samtaler mere støttende og mindre frygtfulde for barnet.
Brug af Systemisk Opstilling med børn og unge
Systemisk Opstilling understøtter på en nænsom måde samtaler med børn, så der bliver taget hånd om de tanker og følelser barnet / den unge ellers tumler med alene. Metoden kan bruges til individuelle børnesamtaler og samtaler med grupper af børn og skoleklasser i alderen fra 3 – 18 år. Systemisk Opstilling med børnegrupper er en omsorgsfuld og praksisnær måde at arbejde med trivsel på – til glæde for det enkelte barn og gruppen. Der er et utal af anvendelsesmuligheder – kun fantasien sætter grænser.
Målgruppe
Lærere, pædagoger, familiekonsulenter, psykologer og i øvrigt fagpersoner der arbejder med børn og unge i skole og institutioner. Ligeledes personale i private fritids- og sportsklubber.
- Introduktion til metodens anvendelse med børn- og børnegrupper.
- Inddragelse af barnets perspektiv.
- Samtaler med forældre.
- Samtaler med børn.
- Konflikthåndtering og Opstillingsmetoden.
Se video fra Auto & Opstilling, hvor Lise fortæller om sit arbejde med børn og i skoler.
Lise Kramer fortæller om kursus: Børn, unge og Systemisk Opstilling.